آرم طراحی گرافیکی طراحی اپلیکیشن اپ طراحی وب سایت وبسایت تولید محتوا

تراکت نوعی از تبلیغات کاغذی است که برای پخش گسترده در فضاهای عمومی پخش می شود. تراکت‌ها گاهی روی در و دیوارها چسبانده می‌شوند و گاهی هم مستقیماً به درِ خانه‌های مردم انداخته می‌شوند. هدف از چاپ تراکت این است که توجه مشتری آینده خود را به یک اقدام خاص مورد نظر ترغیب (بازاریابی) کند. دقیقاً مانند سایر تلاش های فروش و بازاریابی ، هدف این است که به مشتری خود کمک کنید تا تشخیص دهد که آنها به راه حلی نیاز دارند و به آنها نشان دهید که چگونه خدمات شما مشکل آنها را حل می کنند. پوسترها معمولاً چاپی نسبتاً بزرگ و حرفه ای دارند و تقریباً همیشه یک تصویــر را نشان می دهند ، در حــالی که آگهی ها (همچنین به عنوان miniposters نیز شناخته می شوند) معمولاً کوچکتر هستند ، ممکن است به سادگی فتــوکپی یا پست الکترونیکـــی باشند ، و اغلب فقط بـا کلمات منظور خود را بیان می کنند. تراکت ها معمولا برای موسسات جدید مانند باشگاه ها ، کافه ها ، رستوران ها و غیره استفاده می شوند و یا به صورت برگه های اطلاعاتی در نمایشگاه ها یا کنفرانس ها ارائه می شود. به عنوان جزوه و روزنامه / مجله درج می شود و یا به عنوان برگه اطلاعات در بخشی از یک کمپین تبلیغاتی مورد مصرف قرار می گیرند. مواردی کــه بر روی تراکت به غیر از معرفی هدف باید وجود داشته باشد اطلاعات تماس است. که حداقل شامل یک آدرس ایمیل ، شماره تلفن و وب سایت می باشد. یکی از بهترین مدل هــای تراکت آن هایی هستند که می توانیـد تکـه های کوچک بریده شده در پایین آن را که حاوی اطلاعات تماس است را جدا کنید در تراکت از رنگ های روشن استفاده می کنند تا توجه مخاطب را از راه دور جلب کند. بایـــد ساده، گیرا و ترکیبی باشد. برای یک طراحی چشمگیر با الگو ها بازی کنید تا شکل مورد نظر خود را پیدا کنید و به جزئیات توجه کنید.

مشاغل نوپا یا نا آشنا در ابتدای امر، برای معرفی خود به جامعه نیازمند تبلیغات کسب و کار خود هستند. روش‌ های مختلفی برای تبلیغ وجود دارد که هر کسب و کاری متناسب با نوع مخاطب خود می ‌تواند از آن‌ استفاده کند. در حال حاضر بازاریابی خياباني يک روش نوین برای فروش محصول يا خدمات ، به شيوه اي خاص و نا متعارف در امکان عمومي است. بازاریابی ( کسب و کار ) خياباني در اماکن عمومي مانند: کوچه و خیابان ، مراکز خرید ، فروشگاه ها و … انجام مي شود و بر خلاف بازاريابي ( کسب و کار ) معمولي که از تبلیغات رسانه ای  و یا بيلبورد تبليغاتي و … استفاده مي کنند در بازاريابي خياباني هدف اصلی اين است که با جلب مشتری با آن ها يک رابطه مستقيم بر قرار کنیم. بازاریابی خیابانی  روش های مختلفی دارد که يکي از این روش ها پخش تراکت تبليغاتي است. اما بهتر است پیشتر بدانیم که :

تراکت چیست؟

به طور کلی تراکت ها برگه های چاپی و قابل لمسی هستند که در سایز کوچک حدودا A5 طراحی و چاپ می شود. بر روی آن ها پیام کوتاه و ساده ای جهت انتقال بهتر پیام به صورت چاپ از سوی صاحبان کسب و کار تهیه شده است که معمولا برای جلب توجه مردم به رویدادی خاص و یا خدمات آن شرکت ها در دسترس عموم قرار می گیرد. کاغذ آن به دلیل موقتی بودن آن معمولا از جنس خیلی ضخیمی استفاده نمی ‌شود. پخش تراکت معمولا به صورت های مختلفی انجام می شود مانند پست کردن به صورت ارسال نامه به درب منازل یا دست به دست داخل اماکن عمومی و یا … اما مزیت های استفاده از چاپ تراکت چیست که مورد استفاده و علاقه (بازاریابی) صاحبان کسب و کار قرار گرفته؟

مزایای استفاده از تراکت

چاپ آن ها مزایای بسیار زیادی دارد و این مزایا باعث شده است که با این که امروزه تمایل افراد به استفاده از فضای مجازی بسیار بالا رفته است اما استفاده از چاپ آن ها در کسب و کار همچنان مخاطبین خود را حفظ کرده باشد.

برقراری رابطه مستقیم با مخاطب

استفاده از آن یک روش بی نظیر برای تبلیغ کسب و کار شما و رسیدن به مخاطبان مد نظر است. روش‌ های تبلیغاتی زیادی را برای بازاریابی می‌ توانید امتحان کنید مثلا تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی یا چاپ آگهی در مجله. ولی مخاطبان این شیوه‌ های تبلیغات، مخاطبان عام هستند. با چاپ آن ها می ‌توانید تبلیغ خود را مستقیما به دست افراد مورد نظر برسانید. مخاطبان علاقه دارند تا محتوایی که نیازشان را برطرف می‌ کند را مطالعه کنند. شما می‌ توانید با استفاده از یک جمله کوتاه تبلیغاتی، پیام کسب و کار خود را به مخاطبان اصلی خود برسانید.

اطلاع رسانی سریع و آسان

شما می ‌توانید با نوشتن یک پیام کوتاه تبلیغاتی و بازاریابی بر روی آن محصولات یا خدمات کسب و کار خود را معرفی کنید. بعد از این که پیام خود را انتخاب کردید باید شماره تلفن های کسب و کار و آدرس خود را در این کاغذ ها طراحی کنید. این امر باعث می شود در صورتی که مخاطب از کسب و کار شما خوشش آمد سریعا با شما از طریق های مختلفی تماس بگیرد. بسیاری از شکل های بازاریابی می تواند برای تهیه و توزیع آن ماه ها نیازمند برنامه ریزی و صرف زمان باشد و یا حتی اجرای آنها می تواند بیشتر زمان ببرد. تراکت های تبلیغاتی را می توان ظرف یک الی دو روز برای هرگونه مصارف بازاریابی ( کسب و کار ) آماده و راه اندازی کرد.

مقرون به صرفه بودن

معمولا روش های تبلیغات و بازریابی بسیار هزینه بر هستند و چاپ تراکت تقریبا از کم هزینه ترین روش های تبلیغی است.  البته در کنار کم‌ هزینه بودن، از نظر تاثیر گذاری نیز جزو موثر ترین روش‌ ها است. در واقع نسبت به هزینه ‌ای که برای بازاریابی می‌ کنید ، نرخ بازگشت سرمایه ‌ی قابل قبولی خواهد داشت.

ملموس و محسوس بودن

یکی دیگر از مزایای چاپ تراکت برای تبلیغات و بازاریابی این است که ملموس و قابل مشاهده است. اگر فردی تراکت شما را دریافت کند نصف راه را پیموده اید و باقی راه بستگی به میزان خلاقیت و طراحی شما دارد. علاوه بر این جنس آن ها، نوع چاپ و کاغذ نیز باعث می شود در صورتی که به مخاطب این کاغذ برسد مخاطبان را به وجد بیاورد. در این صورت تاثیر نسبتا خوبی بر روی ذهن مخاطب تان می گذارید.

سریع بودن بازاریابی

بعد از این که این کاغذ ها را پخش کردید و تراکت ها به دست مخاطبان رسید، آن دسته از انسان هایی که کسب و کار شما مورد نیازشان باشد، سریعا با شما ارتباط بر قرار می کنند. حتی می ‌توانید کد QR به آن اضافه کنید که مخاطبان با اسکن کردن کد، مستقیما وارد ‌سایت یا شبکه های اجتماعی و بازریابی شما وصل شوند و یا کد تخفیف بر روی آن مخاطبان را ترغیب کرد تا از تخفیف محصولات یا خدمات استفاده کنند.

خلاق بودن در طراحی

این روش یک روش تبلیغی بسیار خلاقانه و جذاب برای بازاریابی است البته به شرطی که در طراحی آن، خلاقیت به خرج بدهید. خلاقیت یعنی کاری کنید که تراکت شما از تراکت هایی که روزانه دریافت می کنیم متفاوت باشد و توجه مخاطب را جذب کند. شما در طراحی آن به هر اندازه که بخواهید می ‌توانید خلاقیت خرج کنید، از پوشش های براق یا مات استفاده کنید و یا از برجسته سازی موضعی محتویات خود بهره ببرید و با توجه به نوع کسب‌ وکار خود و مخاطبانی که دارید، سعی کنید زیبا و خلاقانه طراحی کنید.

تنوع در توزیع راحت آن ها

استفاده از تراکت باعث معرفی کسب ‌و کار ها، افزایش فروش و برندینگ می ‌شود. چگونگی توزیع و رساندن آن ها به دست مخاطبان از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است همانگونه که در پیش گفته شد توضیع  آن به روش های مختلفی صورت می پذیرد. از رایج ‌ترین شیوه‌ های پخش تراکت، می ‌توان به این موارد اشاره کرد:

توزیع درب منازل
قرار دادن در بین برگه‌ های روزنامه
توزیع کردن در خیابان‌ ها، فروشگاه‌ ها و مراکز عمومی
قرار دادن آنها پشت برف پاکن شیشه خودرو ها
توزیع به روش قرار دادن در ساک‌ های خرید مشتریان در فروشگاه‌ های به طور مثال : شما فروشنده پارچه هستید اگه تعدادی از آن ها را به مزون ها و یا بوتیک دوستان آشیان خود بدهید تا به دست مشتری های خود برسانند این خود یک راه حل عالی و راحت برای این است که تراکت های شما به دست افراد مورد نظرتان برسد.

ویرا سگال کارو

بازدیدها: 249

×