آرم طراحی گرافیکی طراحی اپلیکیشن اپ طراحی وب سایت وبسایت تولید محتوا

یک پوستر تبلیغ موقت یک ایده ، محصول یا رویدادی است که در یک فضای عمومی برای دید مردم و اطلاع رسانی قرار می گیرد. به طور معمول ، پوسترها هر دو عنصر متنی و گرافیکی را در بر می گیرند ، اگرچه یک پوستر ممکن است کاملاً گرافیکی یا کاملاً متنی باشد. این دیوارکوب ها به گونه ای طراحی شده اند که چشم نواز و آموزنده باشند. آنها ممکن است برای اهداف بسیار متفـــاوتی استفاده شود. آنهــا ابزاری مکرر برای تبلیغ کنندگان (به ویژه رویدادها ، موسیقی ها و فیلم ها) ، مبلغان ، معترضین و گروه های دیگر هستند که سعی در ارسال پیام ( اطلاع رسانی ) دارند. همچنین از این دیوارکوب برای تولید کپی آثار هنری به ویژه آثار مشهور استفاده می شوند و در مقایسه با آثار هنــری اصلی معمولاً کم هزینه هستند. پوستر مدرن ، به صورتی که ما آن را می شناسیم ، به دهه 1840 و 1850 باز می گردد که صنعت چـــاپ لیتوگرافی رنگی را کامل کرد و تولید انبوه را ممکن ساخت. طبق گفته مورخ فرانسوی ماكس گالو ، “بیش از دویست سال است كه پوسترها در اماكن عمومی در سراسر جهان جهت اطلاع رسانی به نمایش گذاشته شده است. طراحی های بصری باید چشمگیر باشد تا توجه رهگذران را جلب کند. از دیگر وظایف این پلاکارد ها  آگاه ساختن ما از یک دیدگاه سیاسی ، جلب توجه ما برای حضور در رویدادهای خاص یا ترغیب ما به خرید یک محصول یا خدمات خاص، هستند. پوستر مدرن ، به صورتی که ما آن را می شناسیم ، به اواسط قرن نوزدهم برمی گردد ، زمانی که چندین تغییر جداگانه اما مرتبط با هم  برای ایــن صنعــت اتفاق افتاد. 

اول ، صنعت چاپ لیتوگرافی رنگی را کامل کرد و تولید انبوه تصاویر بزرگ و ارزان را ممکن ساخت. دوم ، سانسور دولت از فضاهای عمومی در کشورهایی مانند فرانســـه بــــرداشته شد. و سرانجام ، تبلیغ کنندگان شروع به بازاریابی کالاهای مصرفی با تولید انبوه به یک جمعیت فراینده در مناطق شهری کردند.

پوستر همان دیوارکوب است که اسم های دیگری مثل آفیش یا پلاکارد نیز دارد. در انگلیسی (POSTER) یک ابزار تبلیغاتی است که از دو عنصر اصلی تشکیل شده است؛ یکی عنصر گرافیک و دیگری عنصر متن. پلاکارد ها صفحات کاغذی در ابعاد تقریباً بزرگ هستند که بر روی آن‌ها نوشته ‌ها ، طرح‌ ها ، نقاشی ‌ها و نظیر آن چاپ شده‌ است. طراحی آن ها بیشتر برای تبلیغات و اطلاع رسانی در محیط هایی که در مسیر تردد عموم مردم هستند ، مانند فروشگاه ها ، رستوران ها ، سالن های سینما و نئاتر و … نصب و استفاده می شوند.

پوستر بر اساس خبر یا اطلاعات شان به چند دسته تقسیم می شود:

طراحی آن ها با توجه به نوع اطلاع رسانی شان که در آن ها استفاده می شود انواع مختلفی دارند که در زیر به طور مختصر به مرور آن ها می پردازیم :

پوستر تبلیغاتی

همان گونه که اسمش پیداست جهت تبلیغات به کار می رود طراحی این نوع پلاکارد های تبلیغاتی برای شناساندن یک کالا یا تبلیغ بیشتر برای آن ، استفاده می شود. کاربرد دیگر آن ، تبلیغ یک شرکت ، موسسه یا بنگاه اقتصادی می باشد. وجه مشترک تمام پوسترهای تبلیغاتی به فروش رساندن و اطلاع رسانی یک تجربه است.

پوستر سیاسی

اگر بخواهیم در انتخابات از شخصی خاص یا گروهی حمایت نماییم و برای آن ها رای جمع کنیم می بایست از این طراحی پوستر ها استفاده کنیم. بسیاری از رویداد های سیاسی مانند جنگ و یا انتخابات می تواند از این روش جهت اطلاع رسانی استفاده  شود. پلاکارد های سیاسی که در گذشته به انتشار می رسید با جنگ در ارتباط بودند و هدف از این کار بهبود عملکرد سرباز ها بود.

پوستر های آموزشی

این نوع از طراحی  مناسب محیط های آموزشی و آکادمیک هستند که هدف از انتشار آن ها آموزش و اطلاع رسانی یک مطلب خاص است. این نوع از طراحی دیوارکوب ها عموما برای ترویج بحث و یا به عنوان یک قطعه همراه برای یک سخنرانی و یا مقاله کاربرد دارد. در چنین آفیش هایی می بایست اطلاعاتی قرار گیرد که در جامعه مفید واقع شود و برای افرادی که آن را مشاهده می کنند جذاب باشد.

پوستر های رویداد ها

هر نوع رویداد و یا گردهمایی عمومی غالبا با دیوارکوب ها تبلیغ می ‌شوند در این نوع پلاکارد ها  یک اطلاع رسانی عمومی صورت می گیرد. به عنوان مثال رویداد های ورزشی ، اجتماعی ، هنری و …. با استفاده از آن ها به راحتی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. شما احتمالا این نوع از طراحی ها را در رویداد های تبلیغاتی شهر مانند کنسرت‌ ها نمایشگاه ‌ها و یا دیگر رویداد ها مشاهده کرده‌ اید.

پوسترهای فیلم

برای به نمایش درآوردن قسمتی از فیلم استفاده می شود. پوستر های فیلم یکی از مهم‌ ترین طراحی آن ها در فرهنگ عامه در طی دهه ‌های اخیر بوده‌ اند این کار در واقع نوعی تبلیغ برای فیلم است که البته بسیار کم هزینه تر از سایر روش های تبلیغاتی می باشد. با استفاه از پلاکارد می توان فیلم ها را برای عموم مردم اطلاع رسانی کرد و آنها را به دیدن فیلم مورد نظر تشویق نمود.

پوستر های تلقینی و انگیزشی

معمولا یک پیام ساده را به مخاطب منتقل و اطلاع رسانی می کنند. مثل صعود به قله یا تصویری از جوانه زدن گیاه یا تولد و سر از تخم در آوردن یک جوجه یا قدم زدن در تاریکی به سمت روشنایی که می ‌توانند پیام رشد و شکوفایی و موفقیت را به راحتی در ذهن بیننده القا کنند.  طراحی دیوارکوب ها معمولا در مدارس و دانشگاه ها و شرکت ها بسیار کارآمد هستند و حاوی پیامی بزرگ در قالب یک تصویر می ‌باشند و حتی امروزه نیز این نوع پلاکارد ها مورد استفاده قرار می گیرد و در مدارس و دفاتر کار به چشم می خورند.

پوستر های مسافرتی

بیشتر آژانس های مسافرتی از آن ها جهت اطلاع رسانی استفاده می کنند. برای تشویق افراد به مسافرت به جاهای خاص از پلاکارد استفاده می ‌شود که معمولا آژانس های تبلیغاتی و هتل ها و گردشگاه ها از افرادی هستند. به طور کلی طراحی دیوارکوب های مسافرتی در هر جایی که با صنعت توریسم در ارتباط است نصب می‌ شود. زیرا با دادن اطلاعات کافی به مسافر می‌ توانند وی را ترغیب به دیدن و مکان های تفریحی و توریستی نمایند.

 

پوستر های نور سیاه

از جمله دیوارکوب هایی که از دهه ۶۰ میلادی مورد توجه هنرمندان و طراحان قرار گرفت. همین پلاکارد های نور سیاه بودند که در آن ها با استفاده از اشعه ماورای بنفش جلوه های ویژه ای ایجاد کردند. آن ها بخش مهمی از جنبش ضد فرهنگ شدند و بعضی از طراحی های قدیمی از این نوع آیتم‌ های کلکسیونر ها نیز محسوب می ‌شوند. مثلا  در آفیش های نور سیاه می توان به  اوج از مایکل باومن اشاره کرد.

 

 

 

 

 

ویرا سگال کارو

بازدیدها: 446

×