شاید بتوان به برند سازی کسب و کار به دید عمومی برند سازی نگاه کرد. همانطور که در مطالب دیگر اشاره کردیم، برندسازی به کسبوکار شما هویتی فراتر از محصول یا خدمات و به مصرفکنندگان چیزی برای ارتباط با محصول ارائه میدهد. برندسازی کسبوکار شما را به یادماندنی میکند. در واقع این چهره شرکت شما است که به مصرفکنندگان کمک میکند تا کسب و کار شما را در هر رسانهای بشناسند.
بر خلاف برند سازی محصولات که بر یک محصول تمرکز دارد و تمامی تلاش برای شناساندن یک محصول به مخاطبان صورت می پذیرد، برند سازی کسب و کار طیف وسیعی از محصولات و خدمات به نام شرکت ارائهدهنده درگیرند.
امروزه برندینگ یکی از ضروریات و اصول مهم در فعالیت حرفهای هر شرکتی به حساب میآید و نمیتوان اهمیت آن را در پیشرفت و دیده شدن شرکتها نادیده گرفت. برندسازی کسب و کارها و به خصوص برندسازی کسب و کار کوچک به قدری مهم است که بسیاری از کسب و کارهای نوپا به دلیل ناچیز شمردن اهمیت این فعالیتها، محکوم به شکست شدهاند. برندینگ کسب و کار مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
– اعتماد مشتریان را نسبت به شما بیشتر میکند.
– منجر به بازاریابی و فروش بیشتر برای شرکت شما خواهد شد.
– داشتن برند قوی کسب و کارتان را معتبر میکند.
– وفاداری مشتریان را افزایش میدهد.
اگر دوست دارید به صورت حرفه ای برند سازی کسب و کار خود را انجام بدید حتما به ترتیب مراحل زیر تا رسیدن به هدف مورد نظرتان طی کنید
1.در گام اول به خوبی تحقیق کنید!
در گام اول باید به طور کامل در مورد همه چیز تحقیق کنید این تحقیق کردن اهمیت بسیار زیادی دارد شما در حالت کلی باید بدانید که مشتریان شما چه کسانی هستند منظور ما از مشتریان این است که مشتری های حال حاضر شما چه کسانی هستند و چه کسانی پتانسیل آن را دارند که به مشتری های شما تبدیل شوند
شما نه تنها باید مشتری های خود را تحلیل کنید بلکه باید تمام رقیبان تان را نیز بشناسید شما نمیتوانید بدون در نظر گرفتن رقیبانتان شروع به تولید یک برند جدید کنید چرا که همانطور که شما برای ساخت یک برند جدید تلاش میکنید آن ها نیز برای بقای برند خود تلاش میکنند پس ضروری است که به طور کامل تحقیقات لازم را انجام بدهید
2.خودتان را به طور کامل بشناسید
بدانید که قرار است چه کاری انجام دهید هیچ کس نمیتواند همه کارها را همزمان انجام بدهد شما نمیتوانید برای همه افراد یک جامعه محصول تولید کنید یا خدمات ارائه کنید این موضوع در بسیاری از کسب و کارها رعایت نمیشود چرا که برخی از کسب و کارها تلاش میکنند در همان ابتدای فعالیت خودشان بخش زیادی از جامعه هدف را راضی کنند اما این اتفاق نخواهد افتاد بهترین کار در این زمینه این است که تلاش کنید که با یک هدف کوچک و قابل دسترس شروع کنید و سپس در ادامه به سراغ اهداف بعدی کسب و کار خودتان بروید
3.به فکر یک نام حرفه ای باشید
نام برند شما یکی از بخش های مهم در زمینه برندسازی است شما باید نامی را انتخاب کنید که بتواند پیام برند شما را به بقیه برساند در این زمینه میتوانید از متخصصان این حوزه کمک بگیرید راه های زیادی برای انتخاب یک نام وجود دارد برای مثال شما میتوانید از نام محصولات تان یا چیزی که میفروشید کمک بگیرید یا برای مثال میتوانید یک نام بدون ارتباط با کسب و کارتان انتخاب کنید و سعی کنید آن اسم را به اصطلاح میان مردن جا بیندازید هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد تنها چیزی که وجود دارد خلاقیت است! شما باید در این مورد از تمام خلاقیت تان استفاده کنید
4.یک اسلوگان خوب داشته باشید
اگر بخواهیم در مورد اسلوگان صحبت کنیم میتوانیم بگوییم منظور ما از اسلوگان شعار یک برند است حتما شما شعار برند های زیادی را دیده اید در حال حاضر در سال 2022 قرار داریم و بسیاری از برندها چندین سال است که از شعار برند خود استفاده میکنند و اکثر افراد با شنیدن شعار یاد برند می افتند راه های زیادی برای انتخاب کردن شعار وجود دارد. در این بخش هم مانند بخش نام برند باید سعی کنید از خلاقیت تان بهره ببرید
5.به سراغ موضوعات بصری بروید
این بخش یکی از بخش هایی است که اکثر کسب و کار ها به آن علاقه دارند و همه کسب و کارها دوست دارند منحصر به فرد ترین هویت بصری را برای خود داشته باشند این هویت بصری شامل موارد زیادی است که میتوان به مهم ترین آن ها یعنی رنگ برند ، لوگو و فونت اشاره کرد البته این موضوع صرفا بر اساس سلیقه افراد تعیین نمیشود برای مثال نوع رنگ لوگو یا نوع شکل هندسی آن میتواند تاثیر زیادی روی مخاطبان داشته باشد بنابراین باید با دقت انتخاب شوند
6.از نام تجاری خود استفاده کنید
سعی کنید در تمام بخش های کسب و کارتان از این اسم استفاده کنید و هر جایی که لازم است این نام را ثبت کنید تا دیگران نتوانند از آن استفاده کنند همچنین استفاده از آن توسط خودتان باعث می شود تا بقیه هم به تدریج از نام تجاری و هویت برند شما استفاده کنند و بعد از مدتی می توانید شاهد این باشید که برند شما در میان مردم شناخته شده است و با طراحی وب سایت اختصاصی این روند بهتر می شود.
همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم یکم برند مخاطبان را از نظر احساسی به خود وابسته می کند. می توان گفت که این کلیدی ترین نکته در برند سازی و در واقع لزوم اصلی ثبت برند است.
شناخت برند، بدین معناست که مخاطب در هنگام مواجه با نشانه یا علایم برند، آنرا تشخیص دهد، و به یادآورد که در گذشته نیز این برند را دیدهاست. در شناخت برند، لزومی نیست که مخاطب دقیقا بداند که برند در چه حوزهای فعال است و چه ارزشی ایجاد میکند. بلکه تنها شناخت آن در حدی که قبلا در معرض آن قرار گرفته، کافی است. اما در بحث یادآوری برند، تنها شرط فوق کافی نیست. بلکه مخاطب زمانیکه به یک حوزه یا نیاز خاص فکر میکند، باید بتواند نام آن برند را به خاطر آورد.
نمی توان به صورت دقیق گفت که هزینه ثبت برند به چه میزان است. البته پروسه اداری و حقوقی ثبت برند یک پروسه ثابت و مشخص است اما برای جا انداختن برند خود در میان مخاطبان فاکتور های بسیاری دخیل هستند و از این رو است که نمی توان گفت که هزینه نهایی ثبت یک برند به چه میزان است.
یکی از شرایطی که باید به آن توجه داشت، حضور رقبا در بازار است. برای مثال اگر رقیب اصلی شما یک برند معروف و قدیمی است، طبیعتاً شما باید هزینه و زمان بیشتری را برای جا انداختن برند خود در نظر بگیرید. برنامه زیری دقیق و ورود به ذهن مخاطبان در هز جا و شرایطی باید صورت بپذیرد در نتیجه شعاع هزینه هایی که باید انجام شود نیز افزایش می یابد
Libero nibh at ultrices torquent litora dictum porta info switch@info.com
Start connecting your payment with Switch App.
Libero nibh at ultrices torquent litora dictum porta info switch@info.com
Start connecting your payment with Switch App.
Libero nibh at ultrices torquent litora dictum porta info switch@info.com
Start connecting your payment with Switch App.